Na naše zdraví a postavu má velký vliv, jak žijeme, zda jsme šťastni, zda dostatečně odpočíváme, jak jíme a zda se hýbeme

21.06.2021

Ano, přesně tak, záleží na mnoha věcech, které náš život ovlivňuji a mají vliv na jeho kvalitu. Žít v dnešní době, není vůbec jednoduché, ale pokud se nad sebou v některých věcech zamyslíme, tak se dá najít způsob, jak správně fungovat.

Smyslem mých článků, které pravidelně zveřejňuji, je podat pomocnou ruku a poradit různé možnosti pro změnu.

Co ovlivňuje náš životní styl?

Kladné faktory: domov, rodina a partnerské vztahy, smích, pocit štěstí, přátelé, láska, doteky, finanční jistota, dobrá práce, správná životospráva, pohyb, hygiena a péče o tělo, odpočinek, relaxování, spánek, chození na preventivní prohlídky k lékaři.

Negativní faktory: alkohol, cigarety, drogy, televize, Pc, tablety, mobily a celkově internet (při závislosti škodí zdraví), váha (obezita, anorexie, bulímie), stres, deprese, úzkost (zabijáci zdraví i štěstí), přepracovanost, workoholismus, vnitřní vyhasnutí.

Říct, tohle smíš jíst a tohle zase nesmíš, nebo přikázat 15 dřepů denně, vzbuzuje sice chvilkový zájem, ale ruku na srdce, málokdo vydrží dodržovat pravidla. Každý musí na to "své dobré" přijít sám.

Správná životospráva = jídlo a pitný režim

Nebudu zabíhat do podrobností a rozepisovat se, kolik přesně kalorií denně jíst, pokusím se v bodech zestručnit veškerá doporučení, která fungují a jsou vyzkoušená.

Nepřejídat se a netrpět obezitou - všichni víme, že vysoká váha tělu neprospívá a způsobuje hodně nemocí (srdeční, mozkové příhody, cukrovku, špatný krevní tlak, kornatění cév...). Někdo přibírá díky vysokému přísunu nezdravého jídla, sladkostí a nedostatku pohybu, jiní mají nemocnou štítnou žlázu nebo pohybové problémy, které neumožňují váhu snížit, ale vždy se dá najít řešení. Pokud nejste nemocní, stačí jen upravit jídelníček, ubrat sladkosti, zvýšit přísun tekutin, začít se hýbat a uvidíte, že se začnete cítit lépe.



Dodržovat správný přísun vitamínů, minerálů, vlákniny, a všech látek potřebných pro tělo - dejte přednost čerstvým potravinám, mají spoustu vitamínů a raději místo čokolády, si kousněte do jablka nebo mrkve. Všechno má smysl, čím naplníme své tělo, je opravdu důležité, protože pokud zvolíme přejídání a špatnou stravu bez vitamínů, nebudeme se cítit dobře. Poslední dobou se mluví o zelených potravinách, bio stravě a produktech spojených s přírodou. Ano, prospívají tělu, protože jsou zdravé a odvádějí škodliviny z těla.

Pitný režim - hodně lidí neumí dodržovat správný pitný režim a pije přes den jen kávu nebo colu, což je opět špatně. Příjem tekutin je pro tělo moc důležitý, denně se má vypít aspoň 2,5 litru vody a v letních dnech i mnohem více. Káva a sladké nápoje se nepovažují za vhodné tekutiny (káva odvodňuje a po cole máme větší žízeň).

Jak často jíst a jak velké porce? Má se jíst více malých porcí denně, ale určitě platí, že snídaně je základ dne a nemělo by se na ni zapomínat. Oběd nemusí být vydatný, záleží na tom, zda máte hlad, zeleninový salát v parných dnech osvěží a dodá potřebné vitamíny pro tělo. Co večeře? Jíst pozdě v noci není dobré, žaludek jídlo dlouho tráví a narušuje spánek, takže se doporučuje lehká varianta jídla, cca 2 hodiny před tím, než půjdete spát (po osmé se už jíst nedoporučuje).

Příjem a výdej kalorií musí být v rovnováze - každý příjem potravy vyžaduje i spálení kalorií, ať se hýbete úklidem nebo běháním kolem domu, pohyb patří mezi základní činnosti spojené s příjmem potravy. Kdo chce udržet svoje tělo fit, měl by se hýbat, o tom si řekneme příště.

Odpočinek a relaxování

Možností, jak odpočívat a relaxovat, je hodně, někdo rád vegetí v houpací síti na zahradě a jiný se prochází přírodou, někdo relaxuje pří poslechu hudby a jiný si jde zaplavat. Stačí půl hodinky denně, vypnout od reálného světa, nestresovat a jen tak zastavit na chvíli čas, uvolníte svoje tělo i mysl a nasbíráte potřebnou sílu pro další den.


Lidé z města by měli trávit svůj volný čas v přírodě. Stromy a příroda jsou pozitivní dobíječe energie a síly, čerstvý vzduch prokrvuje mozek a naplňuje nás pocitem volnosti, proto si procházku venku opravdu vychutnejte.

Týdenní dovolená s rodinou - prospěje vám i rodině, společné chvíle upevňují vztahy a vyvolávají pocit štěstí. Dopřejte si čas s partnerem a dětmi, aspoň dvakrát do roka, práce přece není všechno.

Jste konečně sami? Napusťte si vanu a uvolněte své myšlenky.

Jeden z prostředků relaxace je masáž - možnosti jsou dvě, buď si na masáž zajdete k masérce, nebo využijete teplé dlaně svého partnera. Jedno i druhé maximálně uvolňuje a přináší nádherné prožitky.

Literární chvilka -Nemáte náladu na koupel, ani masáž? Vezměte si svoji oblíbenou knížku a začtěte se, u čtení se dobře relaxuje.

Nebaví vás jen tak sedět nebo ležet a relaxovat? Pozvěte přátelé, rodiče, sourozence a zajděte si na pěkný film do kina, na koncert nebo na 2 dny na chatu, prostě vypněte a užijte si chvíle plné radosti.

Vyzkoušejte být chvíli bez mobilu a internetu - odložte na jindy psaní emailů, chatování na sociálních sítích nebo brouzdání po netu. Odpočinek má být o celkovém uvolnění, bez rušivých vjemů. I vy si můžete dovolit, být na chvíli pro celý svět nedostupný.

Náročný den vždy střídejte s relaxováním, snažte se vyhnout hádkám, přepracovanosti a časové smyčce. Ve všem musí být rovnováha, jen tak se budete cítit dobře a najdete své štěstí.

Moc se mi líbí citát spisovatelky Marie Pujmanové:

"O štěstí nejsou romány. Štěstí se nevypravuje, štěstí se žije. Štěstí je nenápadné jako dobrý vzduch nebo zdraví."

Blogerka Michaella

(zdroj obrázků - pixabay)